Sobota, 9 czerwca, 2012; godz. 18.00; Zamek Czartoryskich w Gołuchowie,

Un viaje musical – muzyka XVII-wiecznych ulic hiszpańskich i dworów włoskich

Julieta Gonzalez de Springer – sopran, kastaniety
Anna Wiktoria Swoboda – lutnia, teorba, gitara barokowa

José Marín (1618-1699)
Si quieres dar Marica en lo cierto
Gaspar Sanz (1640-1710)
Paradetas & Folias (gitara barokowa solo)
José Marín
Ojos pues me desdeñais
No sé yo cómo es
Esta mi necia pasión
Gaspar Sanz
Canarios (gitara barokowa solo)

Girolamo Frescobaldi (1583-1643) –
Aria di Passagalia
Juan Hidalgo (1614-1685)
Al Aire se entregue (z “Cancionero Poético-Musical de Mallorca”)
Alessandro Piccinini (1566-ok. 1638) / Giovanni Girolamo Kapsberger (ok. 1580-1651)
Chiaccona in partite variate (teorba solo)
Sebastián Durón (1660-1716)
La borrachita de amor (z “Cancionero Poético-Musical de Mallorca”)
Giovanni Felice Sances (ok. 1600-1679)
Cantada a voce sola sopra il Passagalia

Głównym obszarem zainteresowań Duetu jest XVII-wieczna muzyka hiszpańska, meksykańska i włoska na głos z towarzyszeniem najpopularniejszych wówczas, a dziś zapomnianych instrumentów, takich jak gitara barokowa, teorba i lutnia. Są to zarówno szlachetne pieśni dworskie, pełne temperamentu południowe piosenki rozbrzmiewające na placach miejskich i w prywatnych komnatach, jak i medytacyjne kantaty religijne pisane ku czci Matki Boskiej oraz lokalnych świętych. Od czasu odkrycia Ameryki pomiędzy starym kontynentem a Nowym Światem trwała twórcza wymiana kulturalna. W ten sposób powstała odkrywana dziś na nowo muzyka, w której przepych i dostojeństwo europejskiego baroku splata się z środkowoamerykańską pasją i ekspresją. Naszym zamiarem jest przybliżenie słuchaczom wielobarwnego świata wokalnej i instrumentalnej muzyki barokowej w jej oryginalnym kształcie i brzmieniu.


Sobota, 9 czerwca, 2012, godz. 21.00 Zamek Książąt Czartoryskich w Gołuchowie

Klasyka i tradycja

VOŁOSI

Zbigniew Michałek – skrzypce
Jan Kaczmarzyk – altówka, gajdy
Robert Waszut – kontrabas
Krzysztof Lasoń – skrzypce
Stanisław Lasoń – wiolonczela

Zespół „Vołosi i Lasoniowie” – improwizujący kwintet smyczkowy swoje niezwykle charakterystyczne brzmienie zawdzięcza współpracy muzyków klasycznych z ludowymi. Efekt końcowy nie mieści się jednak w kategorii popularnej muzyki folk. Jest on znacznie bliższy chopinowskiej idei nadania muzyce tradycyjnej znamion sztuki wysokiej.


Niedziela, 10 czerwca, 1012; godz. 18.00; Zamek Książąt Czartoryskich w Gołuchowie
Kwartety Władysława Żeleńskiego

Four Strings Quartet

Lucyna Fiedukiewicz – I skrzypce
Grzegorz Witek – II skrzypce
Beata Raszewska – altówka
Łukasz Tudzierz –wiolonczela

Władysław Żeleński – Kwartet smyczkowy op.28 F- -dur
Władysław Żeleński – Kwartet smyczkowy op.42 , A-dur

„… Z wielką przyjemnością słucha się drugiej płyty śląskiego zespołu Four Strings Quartet. Tym razem artyści … sięgnęli po kwartety smyczkowe Władysława Żeleńskiego. Oba utwory mają światową premierę fonograficzną. Jest to najlepsza i najpiękniejsza kameralna płyta wydana w Polsce w ciągu ostatnich kilkunastu lat. Idealne połączenie znakomitej interpretacji i wyjątkowo pięknej muzyki! Prawdziwa rewelacja i gratka dla melomanów i kolekcjonerów płyt!…” (recenzja płyty zespołu z kwartetami Żelenskiego z miesięcznika ,,Muzyka 21”)
W 2011 roku minęło dziewięćdziesiąt lat od śmierci Władysława Żeleńskiego – pianisty, kompozytora, dyrygenta i pedagoga ( 1837 – 1921 ). Zdzisław Jachimecki określił go jako „ogniwo między epoką Moniuszki, a młodszym pokoleniem kompozytorów z Ignacym Paderewskim, Stanisławem Niewiadomskim, Henrykiem Melcerem i tym okresem, któremu nadajemy zbiorową nazwę Młodej Polski”. Żeleński określany jest jako najwybitniejszy w czasach pomoniuszkowskich twórca pieśni solowych oraz oper, a tym czasem jego twórczość obejmuje także muzykę fortepianową, orkiestrową a przede wszystkim kameralną. Według Jachimeckiego pierwszym zasługującym na atencję utworem są Wariacje op.21 na kwartet smyczkowy, a także Kwartety op.28 i 42.
Kwartet F – dur op.28 został wydany w Lipsku przed 1885 rokiem. Z czterech części utwotu ( Allegro, Andante con Variacioni, Scherzo, Allegro molto con brio) uwagę zwraca przede wszystkim część druga, czyli wariacje oparte na nastrojowym temacie z wyraźnymi wpływami polskiej muzyki ludowej.
Kwartet A – dur op.42, drugi z zachowanych kwartetów smyczkowych Władysława Żeleńskiego został wydany we Wrocławiu. Utwór zadedykowany był słynnemu węgierskiemu skrzypkowi Józefowi Joachimowi. Składający się z czterech części kwartet (Allegro con brio, Allegro non troppo scherzando, Molto cantabile, Allegro molto vivace) wyraża ogromne zamiłowanie kompozytora do polskiej muzyki ludowej. Duża inwencja melodyczna, budowanie przebiegów harmonicznych ze znajomością techniki instrumentów smyczkowych nadaje dziełu niepowtarzalny klimat.